Kuntoile Helsinki Gym -videoiden avulla Pirkkolassa

Kuntoilu ei ole koskaan ollut näin helppoa! Pirkkolan ulkokuntosalilla on mahdollisuus kohottaa kuntoa QR-koodien avulla löytyvien video-ohjeiden avulla. Ulkokuntosaleilla voit kuntoilla silloin kuin sinulle parhaiten sopii, mihin vuorokauden ja vuodenaikaan tahansa. Ulkokuntosalin laitteisiin on kiinnitetty opaskyltit, jotka opastavat eri liikkeisiin sekä oikeaan ja turvalliseen harjoitteluun.

Lue vastaavan liikunnanohjaajan ja monipuolisen liikkujan Kara Koskisen vinkit kuntoharjoittelun aloittamiseen.

Kenelle ulkokuntosalit sopivat ja miten kuntoilussa pääsee parhaiten alkuun?

Harjoittelu ulkokuntosaleilla sopii ihan kaikille, perusterveille ihmisille (yli 140 cm). Tuki- ja liikuntaelinvaivat on kuitenkin syytä huomioida omassa harjoittelussa. Opastekstien ja videoiden avulla pääsee kuntoilussa helposti alkuun. Jos on epävarma olo, niin kannattaa turvautua liikunnanohjaajan apuun. Ulkokuntosalille kaikki ovat tervetulleita 24/7.

Mikä on sopiva määrä kuntoilua aloittelijalle?

Kannattaa aloittaa varovasti, lihaskuntotreenissä maksimimäärä on 20–30 minuuttia kerrallaan 1–3 kertaa viikossa. Kuukauden totuttelun jälkeen määrä kannattaa nostaa 2–3 kertaan viikossa, niin saadaan kehitystä. Lisäksi olisi hyvä tehdä kestävyysliikuntaa 2–5 kertaa viikossa, jolla aktivoidaan hengitys -ja verenkiertoelimistöä. Arkeen tulisi kuulua myös hyötyliikuntaa esimerkiksi työmatkapyöräilyä tai puutarhatöitä.

Onko sinulla vinkkiä aktiiviurheilijalle?

Suosittelen ulkokuntosalia, koska se on niin monipuolinen paikka. Lihaskuntoharjoitus kannattaa tehdä esimerkiksi lenkin alkuun hyvällä vireystasolla. Väsyneenä ei kannata lihaskuntoharjoittelua tehdä. Pirkkolan ulkokuntosalilla voi valita itselleen sopivan harjoituksen kolmesta vaihtoehdosta. Harjoitukseen kannattaa valita laiteliikkeitä ja kehonpainoliikkeitä, niin harjoituksesta tulee monipuolinen ja tehokas.

 

Katso HelsinkiGym-videot Youtubesta
Tutustu QR-koodin käyttöohjeisiin

Tutustu Helsingin ulkoliikuntamahdollisuuksiin sivun alalaidassa. 

 

Liikkumisfakta: Liikunnan positiiviset vaikutukset alkavat heti. Vähäisessäkin liikunnassa kannattaa pyrkiä säännöllisyyteen.

Liikuntapuistot, kentät ja lähiliikuntapaikat

Kuntoradat

Ladut

Löydä Helsingin luonto

Tekojää- ja luistelukentät

Ulkotenniskentät

Vapaaehtoistyö ja talkoot – Hyvä kasvaa Helsingissä

Vihreät sylit – kävelyretkiä Helsingin puistoihin

Helsingin parhaat pyöräilyreitit

Paloheinä Golf