Rentoudu kävellen

Kävely on parasta terveysliikuntaa, jota voit tehdä kiireisen työpäivän jälkeen. Pukeudu rentoon ulkoiluasuun ja suuntaa lähimpään kaupunkipuistoon tai metsään kaverin, oman puolison tai koko perheen kanssa.

Tyhjennä päivän aikana kertyneet ajatukset mielestäsi ja valitse reitti, jossa on mahdollisimman vähän liikennettä. Unohda hetkeksi kotona odottava pyykkivuori tai laskupino, kuuntele sen sijaan luonnon ja askelten ääniä kävelytiellä tai metsäpolulla ja anna ajatusten kulkea vapaasti. Nauti vuodenaikojen mukaan muuttuvasta luonnosta. Hengitä kävelyn aikana syvään ja rauhallisesti. Anna käsien liikkua luonnollisesti sivuilla ja rentouta hartiat. Suuntaa varpaat suoraan kävelysuuntaan. Usein mielessä pyörivään ongelmaan löytyy ratkaisu, kun keho ja aivot saavat raikasta ilmaa ja katse liikkuu vapaasti luontoa havainnoiden.

Tutkimusten mukaan noin puolen tunnin reipas kävely useampana päivänä viikossa riittää pitämään hyvinvointia yllä. Suositeltava päivittäinen askelmäärä on 9000 askelta. Kävely saa kolesteroliarvot laskemaan, hellii sydäntä, alentaa verenpainetta ja riski sairastua diabetekseen vähenee. Kävely tekee hyvää myös aivoille, koska kävely auttaa pitämään pään ja muistin terävänä iän karttuessa. Raitis ilma, raikas tuoksu ja vihreä väri elvyttävät mieltä ja kehoa.

Askeleita päivään voi lisätä, missä tahansa. Alta löydät Helsingin luontopolkuja, jotka tarjoavat virkistävän ympäristön liikkumiseen.

 

Liikkumisfakta: Suomalaiset ovat jämähtäneet paikoilleen. Valveillaoloajasta makuulla tai istuen kuluu aikuisilla keskimäärin 8 h 40 min. ja koululaisilla 7 h 44 min. vuorokaudessa.

Lähde: Askel Terveyteen

Kävely on loistavaa terveysliikuntaa

Vihreät sylit – kävelyretkiä Helsingin puistoihin

Löydä Helsingin luonto

Suomen Luontokeskus Haltia

Mantereella, Helsingissä, Espoossa ja Vihdissä

Rastila Camping

Luontopolut ja -retket

Luontoesitteet ja -oppaat

Grillikatokset ja ulkoilumajat

Kuntoradat

Saaristossa