Tee pesäeroa istumiseen puolen tunnin välein

Tiedätkö mitä aikuiset tekevät keskimäärin 8 tuntia 40 minuuttia ja peruskoululaiset 7 tuntia ja 27 minuuttia hereillä ollessaan? Vastaus: istumme tai olemme makuulla. Ihmistä ei ole luotu istumaan!

Hektisessä toimistotyössä aika hujahtaa ja huomaat istuneesi helposti useamman tunnin koneen ääressä. Päivän päätteeksi jalat tuntuvat tönköiltä ja silmät sumeilta, jonka seurauksena tekee mieli mennä suoraan kotiin huilaamaan. Pitkään jatkuva, tauoton istuminen on tutkitusti terveydelle haitallista.

Istumisen lukuisat terveyshaitat ovat karua luettavaa: istuminen väsyttää, hidastaa aineenvaihduntaa sekä altistaa sydän- ja verisuonisairauksille. Runsaan istumisen ja vähäisen liikkumisen negatiivisia vaikutuksia ovat muun muassa fyysisen kunnon heikkeneminen, tuki- ja liikuntaelinongelmat, ylipaino, tyypin 2 diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet sekä mielenterveys- ja uniongelmat.

Toisaalta ei tarvita isojakaan muutoksia, että nämä haittavaikutukset saadaan ehkäistyä. Tuolista ylös nouseminen on vahva heräte keholle. Puolen tunnin välein tuolista ylös nouseminen vaikuttaa positiivisesti verisuonten rakenteisiin sekä rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan. Työtä kannattaa myös tauottaa, printata paperit kauimmalle printterille, korjata asentoa ja venytellä. Sähköpostin lähettämisen sijaan voit myös käydä sanomassa asiasi työkaverin huoneeseen.

Kroppa kiittää myös kiinteytymällä. Vyötärön ympärys ja takamus pienenevät, kun vähennät istumista. Samalla ajatus kirkastuu ja mieli virkistyy, kun verenkierto paranee. Muistathan kiinnittää huomiota istumiseesi riippumatta siitä, kuinka paljon liikut. Pitkäaikaisen istumisen haitat ovat itsenäisiä terveyden riskitekijöitä. Voit täyttää liikuntasuositukset, mutta istua silti liikaa.

Jokainen ylösnousu tekee hyvää! Istu vähemmän ja voi paremmin!

 

Liikkumisfakta: Istumisen haitat voi torjua pitämällä taukoa istumisesta 20–30 min. välein. Näin kehon aineenvaihdunta herää, ajatukset kirkastuvat ja erilaiset nivel- ja lihas-vaivat vähenevät.

Lähde: Husu, Pauliina (ym.) 2018. Suomalaisten objektiivisesti mitattu fyysinen aktiivisuus, paikallaanolo ja fyysinen kunto., UKK-intistuutti, Istu vähemmän – voi paremmin. Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen.

Nouse ylös ja lähde liikkeelle!

MyHelsinki – urbaanit ilmiöt ja tapahtumat

Mun Stadi – tapahtumat nuorille

Teurastamon tapahtumat

Kirjastojen tapahtumat

Helsingin parhaat pyöräilyreitit

Kaupunkipyörät

Leikkipuistot ja perhetalot

Löydä Helsingin luonto

Vapaaehtoistyö ja talkoot – Hyvä kasvaa Helsingissä

Vihreät sylit – kävelyretkiä Helsingin puistoihin