Väsymystä vastaan liikunnalla

Tuntuuko olo työpäivän jälkeen uupuneelta? Painuvatko silmät kiinni kesken päivän? Väsymystä aiheuttavat muun muassa ylös alas sahaava verensokeri, liian vähäinen uni tai muut uniongelmat. Jos nämä asiat ovat kunnossa, niin liikkuminen ja kevyt liikunta virkistävät päivän aikana.

Pienet muutokset toimivat yleensä parhaiten ja jäävät tavaksi. Vähintään kerran tunnissa kannattaa nousta ylös työtuolista ja käydä hakemassa vaikka lasillinen vettä. Puhelimen soidessa voit istumisen sijasta nousta seisomaan ja päivän aikana kokouksessa voit seistä hetken, niin niskat ja keho eivät jumita päivän jälkeen. Jos aikataulu antaa myöten, niin kävele lounastauon jälkeen vaikka korttelin ympäri, jotta saat raitista ilmaa.

Vaihda auto, bussi tai raitiovaunu polkupyörään työmatkoilla, niin saat virkeämmän aloituksen aamulle. Pulahda työpäivän jälkeen uimaan lähimpään uimahalliin tai lähde mukavalle lenkille puistoon, metsään tai meren rannalle. Lähikortteleistakin voi löytyä kivoja pihoja ja puutarhoja, joita ihastella kävelylenkillä.

Tarkkaile omaa kehoasi. Liikuntasuoritus tuo yleensä hyvän olon ja tyytyväisen mielen. Toisaalta jos olo tuntuu liikkuessa tahmealta vielä 10 minuutin jälkeenkin, kehosi tarvitsee todennäköisesti enemmän lepoa tai kevyttä venyttelyä kuin tehotreeniä. Tärkeintä on löytää ne liikuntalajit, joihin on mukava mennä. Jos salille pitää mennä väkisin, niin siinä vaiheessa kannattaa harkita jotain muuta liikuntamuotoa.

Alta löydät erilaisia vaihtoehtoja harrastaa ja liikkua. 

 

Liikkumisfakta: Säännöllinen liikunta ylläpitää myönteistä mielialaa sekä fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä. Lisäksi liikkuminen lisää usein sosiaalisia yhteyksiä.

Lisää virtaa arkeen

Kunto- ja voimailusalit

Uimahallit

Jumpat

NYT-liikunta 18-29-vuotiaille

FunAction -harrasteliikuntaa 13-17-vuotiaille

Alueliikunta

Liikkujax-kurssi senioreille

Helsingin parhaat pyöräilyreitit

Liikuntahallit

Liikuntapuistot, kentät ja lähiliikuntapaikat