Markkinointi ja viestintä
Helsingin kaupunki

Auringon paiste ja lisääntynyt valon määrä houkuttelevat lähtemään liikkeelle ulos. Vaikka fyysinen aktiivisuus on vähentynyt arjessa, keväisin liikkuminen lisääntyy huomaamatta. Talven liukkaiden kelien väistyessä ja katujen puhdistumisen myötä into liikkeelle lähtemiseen kasvaa. Kevään varma merkki on, kun saa laittaa vihdoin lenkkarit jalkaan tai kaivaa pyörän esiin.

 

Säännöllisen liikkumisen lisääminen arkeen, onnistuu useimmille yhdistämällä se työmatkoihin. Tietystä työmatkaliikkumisesta voi tulla helposti rutiinia ja liikunnan positiiviset terveysvaikutukset tulevat bonuksena päälle. Aivot virkistyvät ja ajatus kulkee paremmin. Mietityttävät työasiat kirkastuvat töihin mennessä ja kotiin mennessä nollautuvat.

Työmatkapyöräilyn starttaaminen vaatii aluksi hieman suunnitelmallisuutta vaihtelevien työpäivien ja reittivalintojen suhteen. Haastavinta aluksi saattaa olla juuri valmistelut, ei niinkään liikkeelle lähtö. Pyörä pitäisi huoltaa ja tavarat pakata edellisenä päivänä. Mikä olikaan se sujuvin reitti työpaikalle? Aluksi matkaan saattaa mennä enemmän aikaa, mutta kesäkauden edetessä lähtövalmistelut etenevät jo rutiinilla ja parhaimmat reittivalinnat ovat muistissa.

Työmatkakävelyn aloittaminen sujuu vielä helpommin kuin pyöräilyn. Matkaan kannattaa varata aikaa enemmän ja varustautua mukavilla jalkineille sekä säänmukaisella vaatetuksella.

Tiesitkö, että pyöräily on kaupungeissa lyhyillä matkoilla nopein liikkumisväline. Työmatkaliikunnan aloittelijat tai pidemmän matkan liikkujat, voivat taas taittaa osan matkasta yhdistämällä matkan julkisen liikenteen käyttöön tai hyödyntämällä julkisen liikenteen pysäkkien ja asemien polkupyöräparkkeja.

Työmatkoilla toistuvat samat katumaisemat tai liikenteen solmukohdat saattavat tympäistä. Tällöin kannattaa kotiinpäin mennessä vaihtaa kulkureittejä. Pyöräillä rantareitin kautta tai suunnata kävelymatka kohti vihreämpää reittiä puiston tai metsän halki. Maisemanvaihdoksen myötä matkanteko tuntuu lyhyemmältä, vaikka kilometrit lisääntyisivät. Luonnossa liikkuessa matkan aistii eri tavalla kuin kaupungissa ja sillä on myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja stressiin. Metsäntutkimuslaitoksen mukaan jo metsässä oleminen laskee verenpainetta.

Helsinkiläisille lähellä oleva luonto ja metsäreitit houkuttelevat liikkeelle. Lisää vinkkejä onnistuneeseen työmatkaliikkumiseen tai inspiroivia reittejä Helsingin kaupunginosiin, luontoon tai puistoihin löydät täältä.

 

Pilvi Heinonen
Liikunnansuunnittelija
Liikunnan edistämisyksikkö, Helsingin kaupunki

 

Liikkumisen edistäminen on Helsingin kaupunkistrategian kärkihanke. Liikkumisella tarkoitetaan terveydelle välttämättömän fyysisen aktiivisuuden edistämistä tavasta, paikasta tai ajasta riippumatta. Liikkuminen tuodaan osaksi varhaiskasvatus- ja koulupäiviä, sosiaali- ja terveyspalveluita, kaupunkiympäristön suunnittelua ja kaupungin henkilöstön työhyvinvoinnin edistämistä. Kaikki kaupungin toimialat ovat mukana suunnittelemassa, toteuttamassa ja kehittämässä ohjelmaa. Oheisten kirjoitusten kautta voit tutustua liikkumisohjelman toteuttamisessa mukana olevien henkilöiden ajatuksiin helsinkiläisten liikkumisesta.

Viimeisimmät artikkelit