Markkinointi ja viestintä
Helsingin kaupunki

Kesäkuu ja lasten lomakausi on käynnistynyt ja olemme saaneet nauttia jo useista lämpimistä päivistä ja heloittavasta auringosta. Ensimmäiset pulahdukset luonnon vesiin on osalla jo tehtynä ja viimeistään nyt on hyvä aika lähteä nauttimaan Helsingin kaupungin upeista rannoista ja maauimaloista, joista löytyy mahtavat puitteet hauskoille kesäretkille. Mutta entä jos uiminen on jäänyt vähemmälle ja hieman jännittää, miten päästä alkuun. Uimakoulupaikkaa lapselle ei löytynyt ja nyt ollaan niin sanotusti omien taitojen varassa. Jo tässä vaiheessa haluan sanoa, te onnistutte yhdessä hienosti!

 

Muutama perusajatus uimaan oppimiseen

Jokainen lapsi on omanlaisensa ja se näkyy myös uimaan oppimisessa. Toiset juoksevat suoraan syvään päähän, kun toiset haluavat tulla veteen rauhassa tutustuen ja tunnustellen. Myös sillä on suuri vaikutus, kuinka paljon lapsi on saanut olla vedessä. Mikäli vesi on tuttu elementti, on siellä lapsen luonnollisempaa liikkua. Muista, että omalla esimerkilläsi ja käyttäytymiselläsi on merkitystä, koska monesti lapsi katsoo mallia miten muut toimivat.

Etene aina lapsen ehdoilla. Jos hän tarvitsee aikaa, anna se aika hänelle. On hienoa, jos pystytte tekemään hetkistä paineettomia, joissa näkyy oppimisen ja kokeilun riemu. Kaikki lähtee luottamuksesta veteen ja siihen, että vesi kantaa. Luottamuksen myötä tulee rentous, joka helpottaa uimisen liikkeitä. Mikäli kroppa on kovin jännittynyt, on hengitys pinnallista, jalat painuvat pohjaan ja liikkeet äkkipikaisia. Mitä vahvemman suhteen lapsi veteen luo, sitä helpompaa uiminen on.

 

Uimaan oppimisen lyhyt oppimäärä

  • Ensimmäinen askel on veteen totuttelu. Hyviä tapoja totuttautua on liikkua eri tavalla, kokeilla vettä eri kehon osilla sekä leikkiä esimerkiksi vesisotaa.
  • Veteen totuttautumisen jälkeen voitte kokeilla puhaltaa veteen, kastella korvia ja katsoa miltä veden alla näyttää. Voitte laskea vuorotellen veden alla olevia sormia tai mitä ikinä mielikuvitus tuokaan mieleen. Veden alainen maailma on kiehtova ja kun sukellus on opittu, viihtyy lapsi siellä usein niin hyvin, että hän ei malta tehdä muuta kuin sukeltaa. Ja mikä onkaan parempaa, kuin liikunnan ja lapsen ilo!
  • Seuraavaksi siirrytään kellumiseen. Miltä tuntuu kellua kuin lumpeenlehti? Toiset tykkäävät aloittaa päin kellunnasta kun toisille on helpompaa kokeilla kellumista selällään. Lötköpötkö on loistava apuväline ja jos pötköä ei ole, voi vanhempi pitää kätensä lapsen takaraivon alla.
  • Kellunnan jälkeen päästään liukumaan kuin raketit. Käsistä muodostetaan nokka ja seinästä tai pohjasta ponnistetaan mahtavaan liukuun. Vielä kun jalat laitetaan perämoottorina käyntiin, pääsee lapsi hienosti etenemään muutamia metrejä. Siihen vielä pitkät kaivavat kädet ja Voila – lapsihan ui! Voi sitä onnistumisen riemua!

 

Oppiminen vie aikaa ja uusien motoristen taitojen opettelu tarvitsee toistoa ja harjoittelua. Sen vuoksi on tärkeää, että antaa lapsen edetä hänen omassa tahdissaan. Oppimiseen kuuluu erilaisia vaiheita, toiset asiat vievät enemmän aikaa kuin toiset. Ja jos tuntuu, että omilla opeilla ei päästä eteenpäin, voi aina kokeilla uimakoulua tai uimista kaveriperheen kanssa. Ryhmästä on myös se ilo, että lapsi näkee miten muut lapset toimivat vedessä ja saa sen myötä uusia toimintamalleja. Tärkeintä on lapsen oma mielenkiinto ja tahto oppia. Kun se on kunnossa, uimaan opettelusta ja uimisesta tulee huippulisä teidän arkeenne!

 

Loistokkaita uintihetkiä!!

 

 

Laura Pirhonen
Liikunnansuunnittelija, lapset ja nuoret
Liikuntaan aktivointi, Helsingin kaupunki

 

Kuva: Lauri Rotko

Viimeisimmät artikkelit