Markkinointi ja viestintä
Helsingin kaupunki
Sukellus veteen ja vedenalaiseen maailmaan hurmaannuttaa monet. Vesien lämmetessä lapsia ei tahdo saada rannasta pois. Vesi tuo valtavaa iloa, riemua ja uusia ulottuvuuksia elämään. Samanlaista hurmioitumista, ajan ja paikan unohtamista voi kokea sukeltaessa lukemisen maailmaan. Lukeminen heittää hetkeksi muuhun todellisuuteen kun kirjallisuuden maailma laittaa mielikuvituksen laukalle. Kirjojen pariin voi huomaamatta uppoutua tunneiksi. Uimataito taas auttaa pysymään pinnalla!

 

Tänä vuonna jo 21. kertaa vietettävän uimataitoviikon teemana on ”Sukella lukemaan”. Tavoitteena on nostaa esille näitä kahta tärkeää taitoa ja kannustaa perheitä uima- ja lukutaidon pariin.

Tuhansien järvien Suomessa hyvän uimataidon voidaan sanoa kuuluvan kansalaistaitoihin. Sen turvin voi huoletta liikkua vesillä ja vesistöjen äärellä turvallisesti sekä nauttia vesiliikunnan tuomista mahdollisuuksista. Uimaan oppiminen lähtee opettelusta elämään veden kanssa, johon suomalaisilla on mahtavat edellytykset. Lukutaito on puolestaan monen oppimisen perusta. Viimeistään koulukäynnin alkutaipaleella lukutaito karttuu ja sen päälle rakentuu vahva pohja kasvaa osaksi yhteiskuntaa. Ilman lukutaitoa olisi hankalaa pysyä pinnalla maailman menosta.

Yhteisten uintiretkien, kirjojen ja lukemisen äärellä vietetyt hetket vahvistavat sidettä lapsen ja aikuisen välillä. Kannustuksen sekä onnistumisten kautta lapsen itsetunto ja -varmuus kehittyvät. Tarinoiden äärellä vahvistuvat vastaavasti sosiaalisuus, mielikuvitus, eläytymiskyky ja empaattisuus. Lukemalla kognitiiviset sekä kielelliset taidot karttuvat ja sillä on vaikutuksensa myös koulumenestykseen. Opettelevan lukijan tai uimarin mallina toimivilla vanhemmilla ja heidän suhtautumisellaan näihin arvokkaisiin taitoihin on suuri vaikutus. Viisi faktaa lasten ja nuorten lukemisesta.

 

Uimisesta ja lukemisesta voi löytää paljon yhtäläisyyksiä

Ne yhdistävät. Lapselle lukeminen on tärkeää, yhdessä tekemisen aikaa, samoin kuin yhteinen uintireissu. Vuorovaikutus, luottamus ja hyvien keskustelujen äärelle ajautuminen syntyvät näissä hetkissä luonnostaan.

Ne rauhoittavat. Vesiliikunnan ja lukemisen on tutkitusti todettu vähentävän stressiä, saaden aikaan mielihyvähormonien erittymistä. Lukeminen ja vesiliikunta vähentävät myös lihasjännitystä ja rentouttavat. Molemmat edistävät yhtä lailla henkistä sekä fyysistä hyvinvointia.

Unenlaatu paranee. Vesiliikunnan ja lukemisen rauhoittavan vaikutuksen ansioista unten maille siirtyminenkin on helpompaa.

Lukemalla ja uimalla voi sukeltaa toiseen maailmaan. Niin tarinoiden seikkailut, kuin vedenalainen maailma vie hetkeksi pois arjen pyörityksestä. Nämä sukellukset ovat tärkeitä keholle ja mielelle!

Pidempikestoisen tarinan parissa pysähtyminen auttaa keskittymään, samaa hyötyä tuo liikunnallinen vesihetki. Tästä on hurjaa hyötyä koulussa jaksamisen ja tulevaisuuden työelämän kannalta, keskittymisen lisääntymisen seurauksena myös oppiminen tehostuu. Viisi syytä lukea juuri nyt.

 

Älä päästä taitoa ruosteeseen

Vesitreenien ja kirjallisuuden parissa on vietettävä aikaa, sillä taidot opitaan harjoituksen ja yhdessä tekemisen kautta. Näin syntyy vahva, positiivinen side, joka kantaa läpi elämän. Kun taidon oppii, voi sen hallita koko elämän. Taitoa pitää kuitenkin ylläpitää. Tämä tarkoittaa säännöllisiä lukuhetkiä sekä uintivetoja.

Mikä olisikaan kesän koittaessa parempaa kuin tehdä päiväretki rannalle kevyen luettavan kera tai pötkötellä pulahdusten välissä mökkilaiturilla sukeltaen mukaansatempaavan kirjan vietäväksi! Muista veden lähettyvillä kuitenkin aina turvallisuus. Uimataidoton lapsi on hyvä pitää lukuhetkinä kainalossa, tai vähintään yhden kädenmitan päässä aikuisesta, sillä veden kiehtovasta maailmasta voi olla hankala pysyä vain katseluetäisyydellä!

 

Tee sukellus uintikirjallisuuteen

Kun uimahalleihin pääsy ei tällä hetkellä ole poikkeustilan vuoksi mahdollista eivätkä luonnonvesistöt vielä houkuttele rantaleikkeihin tai pidempiin pulahduksiin, voi tuleviin uintiretkiin orientoitua siihen inspiroivan kirjallisuuden parissa. Kurkista Helsingin kaupungin kirjaston vinkit uimaan opetteleville:

  • Giles Andreae & Guy Parker-Rees: Rohkeutta, pikku pingviini! (Kustannus-Mäkelä Oy, 2017)
  • Helena Bross & Kadri Ilves: Uimakoulussa (Mäkelä, 2020)
  • Vuokko Hurme & Väinö Heinonen: Housuvaaran uimahalli: tietoa vesihirmuille (Into, 2020)
  • Günther Jakobs: Kaakatikvaak: uiminen on kivaa! (Mäkelä, 2020)
  • Anneli Kanto & Noora Katto: Vilma Virtanen ja uimataito (Karisto, 2011)
  • Marianne Peltomaa & Jani Strömsholm & Carlos da Cruz: Pikkukoutsi ui (Schildts & Söderströms, 2012)
  • Kerttu Rahikka & Nadja Sarell: Elsa uimahallissa (Sanoma Pro, 2014), Elsa ja Lauri uimahallissa (Mäkelä, 2019)
  • Jujja Wieslander & Sven Nordqvist: Mimmi Lehmä uimahallissa (Kustannus-Mäkelä, 2014)

 

Och på svenska:

  • Therese Alshammar & Jonas Burman: Aysa i simhallen (Bonnier Carlsen, 2019) också som e-bok!
  • Therese Alshammar & Jonas Burman: Aysa och lillebror simmar (Bonnier Carlsen, 2020)

 

Teksti: Hanna-Maria Hannikainen
Kuva: Maarit Hohteri / Helsingin kaupunki

Viimeisimmät artikkelit