Viestintä ja markkinointi
Helsingin kaupunki

Elämä käsikirjoitetaan lapsena. Liikkumisen osalta tämä tarkoittaa, että tavat ja tottumukset omaksutaan jo varhaislapsuudessa ja ne kantavat läpi elämän. Lapsi on saanut liikkua riittävästi, kun hänellä on energiaa tehdä asioita, hän syö hyvin ruoka-aikoina ja nukahtaa illalla touhukkaan päivän jälkeen levolliseen uneen. Kaikkien ei tarvitse pitää urheilusta ja liikunnasta. Sen sijaan jokaisen meistä tulisi liikkua – kukin omalla tavallaan. Liikkuminen on yhtä tärkeää kuin riittävä uni ja terveellinen ravinto. Kaikki askeleet, fyysiset ponnistelut ja liikunnalliset leikit lasketaan. Ei ole yhtä oikeaa tapaa liikkua.

 

Liikkumisen puute ei johdu siitä, etteivätkö lapset harrastaisi ohjattua liikuntaa – päinvastoin liikunnan harrastaminen on yleisempää kuin koskaan. Ongelman ydin on, että luontainen liikkuminen on kadonnut arjestamme. Edes säännöllisesti liikuntaa harrastavat eivät usein liiku riittävästi, sillä pääsääntöisesti arki kuluu lähes tyystin paikallaan.

UKK-instituutin uusien liikkumisensuositusten mukaisesti alle 8-vuotiaan lapsen tulisi liikkua 3 tuntia joka päivä. Moni vanhempi pohtii, miten tämä on käytännössä mahdollista? Mielikuvamme ovat usein suorituskeskeisiä: liikkuminen on jotain arjesta erillistä, johon pitää ryhtyä ja siihen käytetty aika on pois jostain muusta.

Liikkumista kannattaa ajatella uudesta vinkkelistä: jos käytän nyt 45 minuuttia ulkona liikkumiseen päiväkotimatkan aikana, säästää se vaivaa toisaalla. Loppuillan voi käyttää hyvissä mielin kotona oleiluun ja ulkona liikkumisen hyödyt näkyvät illalla levollisempana lapsena.

Liikkuminen ei aina tarvitse erikseen järjestettyä aikaa, varusteita tai kuljetusta. Kaikki askeleet, fyysiset ponnistelut ja liikunnalliset leikit lasketaan ja ne ovat tärkeitä. Oma koti taloyhtiön pihasta puhumattakaan ovat oivallisia liikkumisympäristöjä. Osa matkasta voidaan taittaa jalan. Arjessa tapahtuvaa jokapäiväistä liikkumista tukee myös ohjattu liikunta, joka mahdollistaa lapselle uusien taitojen oppimisen sekä mielekkään tekemisen sosiaalisessa ja turvallisessa ympäristössä. Yksin se ei kuitenkaan riitä. Tärkeintä on tehdä liikkumisesta päivittäinen rutiini, joka on kiinni muussa arjen tekemisessä. Näin liikkuminen ei jää erillisen päätöksen varaan siitä, jaksetaanko lähteä ulos vai ei.

Kolmen tunnin liikkumissuositus voi kuulostaa paljolta, jos sen näkee vain urheiluna. Näin ei ole! Monet arjen puuhat ovat liikkumista ja lisäävät päivän liikkumisen määrää. Katsokaa alta ehdotuksemme ja valitkaa alta 1-2 liikkumisen tapaa päivittäisen liikkeen lisäämiseksi.

 

Viimeisimmät artikkelit